Ko i zbog čega stoji iza Euronewsa u Srbiji?
Foto: Logo

Ko i zbog čega stoji iza Euronewsa u Srbiji?

Uprkos Zakonu o javnom informisanju koji jasno naznačava da država kao ni preduzeća u državnom vlasništvu ne mogu biti vlasnici medija, upravo startuje televizijski kanal Euronews čiji je stopostotni vlasnik državni mobilni operater Telekom.

Sagovornici Danasa ukazuju na grbo kršenje zakona, ističući da je vlast dobila novu platformu za plasiranje svojih informacija kojim ponovo demonstrira svoju moć. Sa druge strane, u REM-u tvrde da je sve po zakonu i da potrebe za njihovom intervencijom – nema.

Telekom je uložio novac u otvaranje Euronews-a u Srbiji, čiji signal je već počeo da se emituje preko Telekomovih platformi, a televizija bi program trebalo da počne da emituje krajem meseca. Na ovu informaciju prva je reagovala Skupština slobodne Srbije, koja je pozvala rukovodstvo Telekoma da pod hitno položi račune javnosti zbog nesavesnog trošenja državnog novca.

Što se tiče uređivačkog programa, koji je u osnovi informativni, generalni direktor Euronews-a Majkl Piters rekao je da je ambicija ove televizije da bude „u sredini“.

„Hoćemo da budemo mesto gde su svi političari i druge društvene ličnosti dobrodošli da daju svoje mišljenje, da se izraze, a mi smo ovde da ih poštujemo“, rekao je Piters.

I Telekom je za naš list još u februaru istakao da će uređivačka politika novog kanala biti potpuno nezavisna.

Ipak, stručna javnost izražava ozbiljne sumnje da će to biti baš tako, imajući u vidu vlasničku strukturu (državnu) i činjenicu da državni vrh na čelu sa premijerkom Anom Brnabić pohvalno govori o novom kanalu, čiji program još nije ni počeo da se emituje.

Advokat i član Skupštine slobodne Srbije Božo Prelević kaže za Danas da činjenica „da tu ima i stranaca“ ne garantuje kvalitet „jer smo to već iskusili na Prvoj i B92, odnosno O2“, konstatujući da je to bio „sramni doprinos poštenom novinarstvu“.

– Osnivač je očigledno država koja i Dan pobede nad fašistima proslavlja uz Ljotićeve koračnice. Doveli su bivše partizane i pustili im LJotićeve koračnice da bi ih ponizili. Isto tako falsifikatorima istorije, diploma, kulture i razuma, potrebno je nešto pod njihovom kontrolom što počinje na „euro“ kao smer i kao motiv bavljenja politikom – ukazuje Prelević.

Prema njegovom mišljenju, nova televizija će biti slobodna onoliko koliko to budu njeni novinari i urednici koji će joj dati meru „ali i odbranu od finansijske zavisnosti“. Što se tiče odnosa vlasti i nove televizije, naš sagovornik smatra da vlast na nju gleda kao na Šapića – nešto novo a naše.

– Sve ovo govori da je bolest zvana SNShodljivost dobro osmišljena, vođena i da je može pobediti u Beogradu samo okupljena grupa pametnijih i odlučnijih ali i kredibilnijih ljudi. Moramo zajedno protiv ove bolesti. Vreme je za početak bune protiv mafije – poručuje Prelević.

Direktor NewsMax Adria Slobodan Georgiev primećuje da je i do sada postojao ogroman prostor da mediji budu profesionalni, tako da, prema njegovom mišljenju, otvaranje Euronews afilijacije u Beogradu na tom polju ne donosi ništa novo, uprkos „obećanjima“ medijskih profesionalaca da će baš sada raditi kako treba.

– Nije jasno zašto do sada to nisu radili, ali na kraju, ovo je način da se RTS i Prva oslobode onih koji su hteli veće plate, a govorili su da ne žele da rade po naredbama iz kabineta Vučića. Ovo je način da se tržište dodatno zatrpa i obesmisli i da se na kraju pokaže, kako je to napisala bivša portparolka kancelarije Svetske banke u Beogradu, da se vidi da mediji koji sada kažu da rade profesionalno to zapravo nisu. Dakle, još jedan fejk info kanal u državnoj svojini, što je razume se protivzakonito, ali to je već drugi nivo, jer kome ovde treba vladavina zakona – pita Georgiev.

Naš sagovornik dodaje da je u pozadini cele priče – prevlast u svakom segmentu medijskog prostora.

– Malo mi je pet televizija sa nacionalnom frekvencijom, pa bih još pet. Da pokaže SBB-u da je jači i veći od njih. Cela ova priča predstavlja se kao biznis, a u stvari je način da se ugase te dve stanice oko United Media. Da se pregaze. Ne vidim šta bi drugo bilo u pozadini svega, zaključuje Georgiev.

Programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić ističe za Danas da je u Zakonu o javnom informisanju izričito propisano da izdavač medija ne može da bude ni država, ni državni organ, niti preduzeće u državnom vlasništvu – ni posredno ni neposredno.

– Čak i u slučaju da se ova zabrana može zaobići, odnosno da je Telekom pronašao neki pravni osnov da bude vlasnik Euronewsa, to je očigledno suprotno osnovnim načelima Zakona o javnom informisanju, koji je proklamovao povlačenje države iz medijske sfere. Ukoliko je ovo dozvoljeno, ne bi trebalo posmatrati kao svršen čin, već naprotiv. Treba menjati Zakon o javnom informisanju kako bi se dosledno sprovela ideja o povlačenju države iz medija – ukazuje Nenadić.

Prema njegovim rečima, objektivnost i nezavisnost novog medija zavisiće od ljudi, odnosno od toga koliko će urednici biti spremni da profesionalno obavljaju posao, a koliko će gledati na interese svog vlasnika.

– Potpuno mi je nerazumljivo da vlasti u Srbiji traže načina da i kroz nove kablovske kanale ostvare uticaj na javno mnjenje budući da uživaju neskrivenu i neumerenu podršku svih televizija sa nacionalnom frekvencijom – naglašava Nenadić.

List Danas je o novim televizijskim kanalima, koji bi trebalo da budu pandan N1, pisao još u februaru. Euronews je kanal sa licencom i projekat na koji, prema našim tadašnjim izvorima, vlast Srbije ozbiljno računa u nameri da pokaže da u Srbiji postoje slobodni mediji i „ubedi“ Evropsku uniju da nema političkih pritisaka na medije.

Zekić: Sve je u skladu sa zakonom

Dok stručna javnost pita gde je REM i zašto ne reaguje na činjenicu da je državno preduzeće vlasnik novog medija, predsednica Saveta Regulatornog tela Olivera Zekić kaže za Danas da što se tiče REM-a, u konkretnom slučaju nije ništa sporno i apsolutno je sve po zakonu.

– Naime, Arena chanel group d.o.o. je nosilac dozvole za pružanje medijske usluge televizijskog programa, a Telekom je osnivač ovog društva. Ovo je u skladu sa članom 46 Zakona o javnom informisanju, kojim je propisano da lice koje distribuira (u ovom slučaju Telekom) može da bude izdavač, odnosno pružalac medijske usluge preko povezanog lica, kao što je ovde slučaj – navodi Zekić.

Izvor: Danas

Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.