Ruske vlasti tuže portal "Insajder" zbog nepoštovanja zakona o "stranim agentima"
Foto: https://officinelegali.eu/

Ruske vlasti tuže portal "Insajder" zbog nepoštovanja zakona o "stranim agentima"

Ruski nadzorni organ Roskomnadzor je podnio tužbu u Moskvi protiv medijske kuće za istraživačko novinarstvo “Insajder”, od kojih traže da plate kaznu od 500.000 rubalja (6.800 dolara).

Tužba je podnesena zbog, kako navodi agencija TASS citirajući sudske izvore, nedostatka prikladnog obilježavanja sadržaja na sajtu “Insajdera”. Dokument koji pominje TASS je datiran na 17. novembar, ali sudsko ročište još nije određeno.

Ministarstvo pravde Rusije je stavilo “Insajder” na kontroverznu listu “stranih agenata” 23. jula, u još jednoj u nizu aktivnosti kojima se pooštrava represija nad nezavisnim medijima, prenosi Radio Slobodna Evropa na engleskom jeziku.

Glavni i odgovorni urednik “Insajdera”, Roman Dobrohotov, naveo je da je taj sajt registrovan u Letoniji i djeluje pod tamošnjim zakonima, tako da nije u obavezi da se povinuje ruskim vlastima.

Ubrzo nakon što je ovaj sajt obilježen kao “strani agent” u julu, moskovska policija je pretresla stanove Dobrohotova i njegovih roditelja u glavnom gradu Rusije. Njegov pasoš je konfiskovan, ali je uspio da napusti zemlju.

Ruska Federalna služba bezbjednosti (FSB) je u septembru saopštila da je izdala nalog za hapšenje Dobrohotova.

On je optužen da je ilegalno prešao granicu sa Ukrajinom tokom avgusta, i da je mimoišao standardne granične prelaze. Tada je saopšteno da je kazna za njegove prestupe do dvije godine u zatvoru.

"Insajder" je objavio istrage o navodnoj korupciji i zloupotrebi od strane ruskih zvaničnika, ruskim prikrivenim aktivnostima u Ukrajini i Siriji, i o trovanju ruskog opozicionara Alekseja Navaljnog.

Ko su “strani agenti” u Rusiji?

Rusko zakonodavstvo o “stranim agentima” postoji od 2012. godine.

Prema njima, traži se da nevladine organizacije koje se finansiraju iz inostranstva, i koje vlasti okarakterišu kao nekoga ko se bavi političkim aktivnostima, da označavaju sadržaj u Rusiji kao da je proizvod "stranog agenta".

Oni su podložni dodatnim revizijama, i ako ne obilježe svoj sadržaj na adekvatan način, prijete im kazne.

"Strani agent" je izraz koji ima negativne konotacije iz sovjetske ere i njime su označavani pojedinci i organizacije koje su izložene dodatnom nadzoru.

Ruska vlada je 2017. godine na listu stavila Ruski servis RSE, zajedno sa šest drugih informativnih servisa RSE na ruskom jeziku i Karent tajm (Current Time), medijski projekat koji vodi RSE u saradnji s Glasom Amerike (VOA).

Prema podacima od 8. oktobra, oko 85 ljudi i organizacija do sada je ubilježeno u registar "stranih agenata", od toga 68 od početka godine.

Sjedinjene Američke Države (SAD) i nekoliko zapadnih zemalja su krajem oktobra osudile "rastuće zlostavljanje" novinara i nezavisnih medija u Rusiji i pozvale vlasti da garantuju slobodu medija.

Izvor: Radio Slobodna Evropa, 18.11.2021.

Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.