Kakva će biti sudbina tužbe Abramoviča i Rosnjefta protiv autorke knjige o Putinu?
Foto: John Dobson, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

Kakva će biti sudbina tužbe Abramoviča i Rosnjefta protiv autorke knjige o Putinu?

LONDON/VAŠINGTON — Vlasnik Čelsija, ruski oligarh Roman Abramovič i ruski državni naftni gigant Rosnjeft podnijeli su tužbu za klevetu protiv autorke knjige o usponu ruskog predsjednika Vladimira Putina na vlast.

U knjizi “Putinovi ljudi” iz 2020. godine, autorka Ketrin Belton napisala je da je ruski oligarh Roman Abramovič 2003. kupio fudbalski klub Čelzi po nalogu predsjednika Vladimira Putina, da bi se proširio ruski uticaj u inostranstvu.

Abramovičev advokat rekao je pred sudom u Londonu da knjiga sadrži, kako je naveo” “lijene neistine” na osnovu kojih se stiče utisak da je Abramovič, koji je odbacio optužbe, Putinov blagajnik.

Belton je za svoje tvrdnje navela dva izvora - prvi je bivši insajder u ruskoj vladi Sergej Pugačev, a drugi anoniman. Advokati odbrane kazali su da je Abramovičevo bogatstvo, kako su naveli, u značajnom obimu, na raspolaganju ruskom lideru.

Šemus Duli, predstavnik Nacionalnog udruženja novinara Ujedinjenog Kraljevstva i Irske, kaže da se sudovi mogu upotrebljavati za ućutkivanje novinara.

“Strahuje se da bi to moglo da dovede - i da je to i cilj - do stvaranja atmosfera straha koja bi suzbila istraživačko novinarstvo i ispitivanje onih koji imaju ogromnu moć, bogastvo i uticaj. To ima veze sa Rusijom, ruskim novcem, ali i ruskim uticajem u Velikoj Britaniji", kaže Duli.

Benet i izdavača, kompaniju “Harper Kolins”, tuži i ruski naftni gigant Rosnjeft čiji advokati tvrde da se u knjizi sugeriše da je kompanija oduzela imovinu ruske naftne kompanije Jukos na namještenoj licitaciji.

Pravni zastupnici Ketrin Belton naveli su da su tvrdnje, iznesene u knjizi, zasnovane na dobro obaviještenim izvorima i višegodišnjem istraživanju i intervjima. S obzirom na to da je optužba podignuta protiv Belton, ugrožena je njena lična imovina.

Šemus Duli ukazuje da je pravo svakog pojedinca da zaštiti svoju reputaciju.

"Međutim kada se zakon o kleveti, kao što je to ovdje slučaj, koristi da se spriječi legitimno istraživanje moćnih pojedinac i pitanja od javnog interesa, onda moramo da se zapitamo da li je taj zakon adekvatan", kaže on.

Finansijer i aktivista za ljudska prava Bil Brauder strahuje od opasnih posljedica po medije.

“Biće manje temeljnih izvještaja i kontroverznih knjiga o korupciji u Rusiji i Putinu i oligarsima zato što će svi strahovati od toga da se nađu u istoj situaciji", upozorava Brauder.

Knjiga Ketrin Belton pomenuta je i u video zapisu koji je postavio pritvoreni ruski opozicioni lider Aleksej Navalni, u kojm se tvrdi da je Putin vlasnik palate od milijardu dolara na Crnom moru, što ruski lider negira.

“Siguran sam da će Kremlj da iskoristi svaki aspekt ovog slučaja kao propagandu", zaključuje Bil Brauder, aktivista za ljudska prava.

Na početnom dvodnevnom sudskom pretresu prošlog mjeseca raspravljalo se o tumačanju spornih pasusa knjige. Odluka se očekuje narednog mjeseca - a eventualno suđenje bi bilo održano na osnovu tih tumačenja.

Izvor: Glas Amerike (VOA)

Ovaj sajt koristi "kolačiće" kako bi se obezbedilo bolje korisničko iskustvo. Ako želite da blokirate "kolačiće", molimo podesite svoj pretraživač.